Op vakantie moet je soms links rijden en meer!
Wanneer je met de auto op vakantie gaat of als je in het vakantieland een auto huurt, bereid je dan even voor, door te kijken naar de verkeerregels van het betreffende land.
Met de auto in een vakantieland rijden? Bereid je goed voor!
Vaak zijn er grote en kleine verschillen, die je een flinke boete kunnen bezorgen of erger nog in een gevaarlijke situatie kunnen brengen.
Groot verschil:
Zo rijden we hier in Nederland aan de rechterkant van de weg, maar in een vierde van de wereld rijden ze aan de linkerkant: Het meest bekend is natuurlijk het links rijden in Groot Brittannië, maar er wordt ook links gereden in Zuid Afrika, Suriname, Indonesië, Namibië, Australië.
Links rijden is zeker in het begin erg wennen, het is een totaal andere manier van rijden en behoorlijk inspannend. Zo moet je steeds bij een kruising nadenken aan welke kant je moet gaan rijden en een rotonde neem je andersom. Wanneer je in druk verkeer rijdt, ga je automatisch met de stroom mee, maar op stille wegen moet je zelf de plaats op de weg bepalen.
Toen wij in Zuid Afrika reden, had ik steeds bij een naderende tegenligger, het gevoel dat we aan de verkeerde kant zaten, hoewel dat niet het geval was. Het was meer een reflex, waar je dan natuurlijk niet aan toe moet geven.
Voorrangsregels:
Ook met de voorrang is het in Zuid Afrika heel anders geregeld, op een rotonde heb je voorrang op bestuurders die de rotonde nog op moeten gaan. (behalve wanneer dit met borden anders is aangegeven)
Op kruispunten wordt meestal met borden aangegeven wie er voorrang heeft, wanneer het een gelijkwaardige kruising is moet je erg goed opletten. Er gelden dan niet echt regels, meestal stopt iedereen en mag degene die het eerst aankwam ook weer als eerste verder rijden. Soms staat ook op elke weg een achthoekige stopbord, met daaronder een rood bord met de tekst ‘3’of ‘4’hier is het verplicht te stoppen en in volgorde van aankomst weer aan te rijden.
Inhalen:
In Zuid Afrika is er ook een vluchtstrook langs de geasfalteerde wegen, die is aangegeven met een gele lijn. De vluchtstrook heeft officieel dezelfde functie als bij ons, maar in de praktijk gaan vaak de langzame voertuigen, zoals taxibusjes, bakkies (vol geladen met geiten e.d.) op deze strook rijden, wanneer ze achterop komend sneller verkeer zien. Je kunt dan gemakkelijk passeren, het is dan gebruikelijk dat je even bedankt door je hand op te steken of een keer te knipperen met je lichten.
Het wegennet:
In Zuid Afrika is een goed wegennet, wanneer het regent of bij mist moet je met dimlichten rijden. Voorzichtigheid is geboden, omdat het in Zuid Afrika meestal vrij droog is, verzameld zich stof en vuil op de weg, waardoor het bij regen glad kan worden.
Er zijn ook nog veel onverharde wegen, die soms tijdens of net na harde regenbuien, moeilijk berijdbaar worden. Er kunnen door verzakkingen of het weggespoelen van het zand gaten in de weg komen en er ontstaan bij heftige regenbuien vaak kleine riviertjes op de paden.
Wij reden eens op een wegje waar, door de hoosbui de voorgaande avond, grond was weggespoeld, waardoor een onderliggende waterleiding het begeven had, overdwars was een flinke kolkende modderpoel ontstaan, omdraaien was geen optie, daarvoor was het weggetje te smal. Dat was toch wel even een benauwd moment, we hoorden de wielen hun grip verliezen en het modderwater spatte op, een flinke dot gas kon ons er nog net doorheen trekken, pfff...daar waren we erg blij mee, want het was midden in een ‘wild’ gebied dus uitstappen om de wagen erdoorheen te duwen was niet echt een optie. Ons advies: Huur een 4 wiel aangedreven auto, wanneer je op onverharde paden wilt rijden. Zorg altijd dat je een GSM bij je hebt en de telefoonnummers van de lodges waar je verblijft. Bij calamiteiten onderweg, kun je dan altijd om hulp bellen.
Europa:
Ook binnen Europa zijn er verschillen in regels en kan de plaatselijke politie hoge boetes opleggen wanneer je deze regels niet volgt.
Zones met een beperking:
Zo zijn er: Verboden zones in Italië, deze gebieden mag je alleen in rijden, wanneer je een speciale vergunning hebt. Omdat je andere auto’s gewoon ziet door rijden kan dit je wel eens ontgaan, maar dat kost je een flinke boete. Deze zones worden aangegeven met een bord Zona traffico limitato, waarop duidelijk een rode cirkel op een witte achtergrond staat: het teken dat je daar niet mag verder rijden. “Bij zo’n bord staat altijd een camera die de nummerplaten registreert van wie voorbijrijdt. Zo gaan de autoriteiten na of er aan de wagen met dat kenteken een vergunning is verleend. Als dat niet het geval is, krijgt de bestuurder een boete.
Wie met zijn auto tot bij een hotel moet dat in zo’n zone ligt, mag enkel voor in- en uitladen die zone binnenrijden. Het hotel moet dat melden bij de lokale politie. Hetzelfde geldt als je binnen zo’n zone een parkeerplaats hebt: het hotel of de uitbater van de parkeergarage moet dat melden bij de autoriteiten.” (Bron: ANWB
In de Umwelt Zone in Duitsland mag je alleen rijden wanneer je een milieuvignet hebt gekocht. Dit vignet moet je op de voorruit plakken, onderaan de ruit, aan de passagierskant. De prijs van zo’n vignet is afhankelijk van de regio en is te koop bij tankstations of via internet. Je hebt het vignet voor heel veel steden in Duitsland nodig.
Wanneer in een oude, vervuilende auto rijdt, is er een kans dat je geen milieuvignet krijgt.
Veiligheidshesje
Reflecterend hesjes zijn verplicht voor bestuurders in o.a. België, Bulgarije, Finland, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Slovenië en Slowakije. In sommige landen moet er voor alle inzittenden zo’n hesje zijn, in Duitsland is het hesje alleen verplicht voor bestuurders van bedrijfsvoertuigen.
Er is een rookverbod van kracht in auto's waarin ook kinderen zitten, in onder meer Frankrijk, Ierland, Engeland en Australië en ook Vlaanderen werkt daaraan. Het kan je een flnke boete opleveren
Dit zijn nog maar een paar verschillen die je kunt tegen komen, een kleine voorbereiding is daarom zeker zinvol.
Kijk voor de meest actuele veranderingen en regels op de pagina van de ANWB juridisch advies op vakantie met de auto
Afbeeldingen zijn rechtenvrij uit Wikipedia: en eigen portfolio MereltjeFotografie ©
Teksten door Mereltje Wereldspotter © 2019 Bron ANWB
#verkeer #linksrijden #verkeersregels #verkeersregelsbuitenland #rechtsrijden
(Dit blog plaatste ik eerder tijdelijk op Tallsay met behoud van auteursrecht nov 2017.)